Michael Lohscheller, CEO van Polestar, zegt: "Polestar 5 brengt de toekomst naar ons heden. Onze visie voor het ontwerp, de technologie en de duurzaamheid van Polestar is niet langer een droom, maar een realiteit die onze klanten kunnen kopen. Met zijn pure Scandinavische ontwerp van binnen en van buiten, unieke platform, krachtige motoren, geavanceerde chassis, baanbrekende technologie en bewust duurzame materialen is de Polestar 5 een leidende ster voor de industrie en het perfecte vlaggenschip van Polestar."

De lage neus, met de SmartZone die voor het eerst te zien was op de Precept, wordt geflankeerd door de kenmerkende dubbele koplampen van Polestar, standaard uitgerust met Pixel LED-technologie. De relatie tussen de wiel- en motorkaplijn is bijzonder nauw, een prestatie die mogelijk is gemaakt door het platform van de auto en uniek is voor het ontwerp van de voorwielophanging in dit segment. Glanzend zwarte of Shade-bekleding langs het onderste gedeelte van de deuren vermindert de visuele hoogte van de 142 cm hoge auto, terwijl de glazen constructie past bij het vleugelachtige profiel en de strakke daklijn.
Deze vorm is mogelijk gemaakt zonder in te boeten aan ruimte op de achterbank door de achterbalk achter de hoofden van de achterpassagiers te verplaatsen en gebruik te maken van de digitale achteruitkijkspiegel en virtuele achterruit, net als bij de Polestar 4. De Polestar 5 heeft ook het grootste panoramische glazen dak van alle Polestar-modellen tot nu toe – iets meer dan 2 meter lang en 1,25 meter breed – waardoor de passagiers op de tweede rij kunnen genieten van een echt licht en ruimtelijk gevoel.
Aan de achterzijde maakt de Polestar 5 gebruik van een speciaal ontworpen aerodynamische lichtbalk met ventilatieopeningen en een geïntegreerde diffusor om de luchtstroom te verbeteren. Met zijn vlakke, frameloze ruiten en intrekbare deurgrepen heeft de Polestar 5 Dual Motor een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,24.
De Polestar 5 is verkrijgbaar in zes kleuren, waaronder twee matte lakopties: Storm, een krachtig, doelgericht donkergrijs, en Magnesium, een lichtere zilverachtige afwerking.
Nahum Escobedo, hoofd Exterieurontwerp, zegt: “Het was een droom om Polestar Precept te ontwerpen, en nog bevredigender om te zien dat het met Polestar 5 werkelijkheid is geworden. Ik ben trots op iedereen die zich onvermoeibaar heeft ingezet om ervoor te zorgen dat onze visie volledig trouw bleef aan het concept. Ik kan niet wachten om te zien dat klanten net zoveel plezier beleven aan deze auto als wij aan het ontwerpen ervan.”

Interieur
Binnenin is de elektrische GT met 4+1 zitplaatsen ontworpen met evenveel aandacht voor de bestuurder als voor de passagiers. De voorstoelen, ontworpen in samenwerking met Recaro, combineren een bijzonder laag heuppunt met ondersteunende vulling en typisch Zweeds comfort. Ze zijn standaard afgewerkt met Charcoal MicroTech of optioneel met Bridge of Weir Nappa-leder in Charcoal of Zinc. Dit diervriendelijke, chroomvrije, natuurlijke bijproduct van de voedingsindustrie voegt ook ventilatie en massage toe aan de standaardverwarming en elektrische verstelling.
De auto is in de eerste plaats ontworpen als vierzitter, met de centrale armsteun in de laagste stand, zodat de passagiers achterin het vierzone-klimaatsysteem, de stoelverwarming, ventilatie en massagefuncties kunnen bedienen. Deze achterstoelen hebben hetzelfde ontwerp als de Recaro-voorstoelen en kunnen afzonderlijk worden versteld voor extra comfort. Door de armsteun omhoog te klappen ontstaat een vijfde zitplaats. De verspringende opstelling biedt meer schouderruimte en maakt van de sportieve GT een praktische vijfzitter. Een uitsparing in de accu, ook wel de voetgarage genoemd, achter de voorstoelen geeft de inzittenden extra beenruimte en een natuurlijkere zitpositie.
In het interieur zijn overal natuurlijke vezelmaterialen gebruikt, wat goed te zien is aan het kenmerkende Polestar-weefsel dat samen met BCompTM is ontwikkeld voor de rugleuningen van de voorstoelen. Dit biologische alternatief voor koolstofvezel, gemaakt van vlas, is voor extra stevigheid afgewerkt met ampliTexTM en is tot 40% lichter dan plastic en gebruikt 50% minder fossiele brandstoffen. De onderste delen van de deuren, gemaakt van NFPP, laten de natuurlijke structuur van het biogebaseerde materiaal zien. Dit is ook te zien in de binnenbekleding van de 365 liter grote bagageruimte achterin, terwijl de 62 liter grote bagageruimte voorin is bekleed met AutoNeum's UltraSilent-materiaal, dat 60% (ongeveer 5 kg) lichter is dan traditioneel plastic en deel uitmaakt van een monomateriaalstrategie voor eenvoudigere recycling aan het einde van de levensduur.
De Polestar 5 blijft gebruikmaken van gerecyclede materialen die ook in andere Polestar-voertuigen worden gebruikt, waaronder Econyl, een gerecycled materiaal gemaakt van visnetten en ander afvalmateriaal, voor de tapijten, gerecycled PET voor de hemelbekleding en een gebreide tweede decoratieve bekleding rond het bovenste gedeelte van de deuren.
De zitpositie van de Polestar 5 is bewust achterovergeleund, met de nadruk op prestaties, dankzij de laaghangende stoelen en het rechtopstaande stuurwiel dat dicht bij de bestuurder is geplaatst. Een 9-inch bestuurdersdisplay is direct op de elektrisch verstelbare stuurkolom gemonteerd, zodat het display perfect in het gezichtsveld ligt, ongeacht de gekozen positie. Ten slotte maakt het 9,5-inch head-up display de op de bestuurder gerichte informatieweergave in de Polestar 5 compleet.

Technologie
Tussen de voorstoelen bevindt zich een lage middenconsole met een afsluitbaar opbergvak, bekroond met een centrale draaiknop voor de audiobediening van het 14,5 inch portretdisplay in het midden. Het middendisplay draait op een Polestar-specifiek Android Automotive-besturingssysteem met ingebouwde Google, dat het beste van zowel Polestar 3 als Polestar 4 in zich heeft. Vier dynamische tegels onder het Google Maps-gedeelte kunnen worden aangepast aan de functies die de gebruiker wenst, en de speciale snelkoppelingstegel biedt tot zes van de meest gebruikte functies van de bestuurder direct op het startscherm.
De audio wordt verzorgd door het Polestar High Performance Audio-systeem met 10 luidsprekers of het Bowers & Wilkins-audiosysteem met 21 luidsprekers, Tweeter-on-Top-technologie en een vermogen van 1680 watt. Laserlijn-sfeerverlichting omringt het interieur en eindigt in een soundbar achter de hoofden van de achterpassagiers. In combinatie met Active Road Noise Cancellation zorgt dit voor een werkelijk eersteklas interieurervaring.
Geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) vormen een integraal onderdeel van het Polestar 5-aanbod, met als hoogtepunt de SmartZone, waarin sensoren, radar en een naar voren gerichte parkeercamera zijn ondergebracht. De Pilot Assist-functie past de snelheid en positie van het voertuig in de gekozen rijstrook aan, bij snelheden tot 150 km/u. In totaal heeft de Polestar 5 11 camera's, één camera voor bestuurdersbewaking, één middenbereikradar en 12 ultrasone sensoren. De Polestar 5 heeft acht airbags en maakt gebruik van radars in het interieur om het aantal, de positie en het type inzittenden te detecteren, zodat bij een ongeval de juiste veiligheidsmaatregelen kunnen worden genomen.
Polestar Performance Architecture
De Polestar 5 is gebaseerd op een gloednieuw, op maat gemaakt, warmgehard aluminium platform dat de basis vormt van de Polestar Performance Architecture (PPA). Door het gebruik van hoogwaardig geëxtrudeerd, geperst en gegoten aluminium is de structuur licht en stijf, waardoor de Polestar 5 een hogere torsiestijfheid heeft dan een tweezits sportwagen of supercar. De Polestar 5 bestaat voor 13% uit gerecycled aluminium en voor 83% uit aluminium afkomstig van smelterijen die gebruikmaken van hernieuwbare elektriciteit, waardoor de CO2e-voetafdruk aanzienlijk lager is dan bij standaardbronnen.
De aluminium constructie is lichter dan een vergelijkbare stalen constructie en biedt ook veiligheidsvoordelen. De 112 kWh lithium-ion NMC-accu (106 kWh bruikbaar) van SK On maakt deel uit van de constructie. Innovatieve technische keuzes, waaronder de compacte dubbele vorkbeenvoorwielophanging, lichtgewicht tweedelige voorremschijven met aluminium remklauwen en een stuurhuis dat voor de vooras is geplaatst, zijn allemaal gemaakt om prestatiegerichte rijeigenschappen te leveren. Het remmen wordt verzorgd door Brembo-remklauwen met vier zuigers aan de voorkant, die ook in de Polestar 3 worden gebruikt, maar in combinatie met de lichtgewicht tweedelige remschijven van 400 mm besparen ze 12 kg ten opzichte van het systeem in zijn SUV-broertje, waardoor de onafgeveerde massa en het rijgedrag worden verbeterd.
De Polestar 5 Dual motor heeft geavanceerde BWI passieve dempers met hydraulische rebound stops, terwijl de Polestar 5 Performance gebruikmaakt van BWI MagneRide adaptieve demping. De dempers lezen de weg tot wel 1.000 keer per seconde en kunnen dankzij magnetorheologische vloeistof binnen drie milliseconden reageren, wat zorgt voor een uitstekende controle over de carrosseriebewegingen met behoud van comfort en een optimale respons bij alle snelheden.
Speciaal ontwikkelde Michelin-banden, ontworpen voor de gekozen wielcombinaties van de Polestar 5, met een diameter van 20 tot 22 inch, maken het op prestaties gerichte rijgedrag compleet.
Lutz Stiegler, CTO van Polestar, zegt: “Onze R&D-teams hebben onvermoeibaar gewerkt om de Polestar Performance Architecture vanaf de grond af aan te ontwikkelen, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen in de manier waarop deze op prestaties gerichte GT rijdt. Samen met de in eigen huis ontwikkelde achterste motor, de 800 V elektrische architectuur en innovatieve technische beslissingen maakt dit de Polestar 5 tot een ongelooflijke allround Grand Tourer."

Een 800 V elektrische architectuur – de eerste in zijn soort in een Polestar-voertuig – helpt om zulke indrukwekkende cijfers te behalen en zorgt ervoor dat de Polestar 5 met een geschikte DC-lader tot 350 kW kan worden opgeladen. Het opladen van de accu van 10 tot 80% duurt slechts 22 minuten en een externe laadindicator op de C-stijl geeft in één oogopslag de laadstatus (SOC) van het voertuig weer.
Voor meer efficiëntie kan de achterste motor van de Polestar 5 worden uitgeschakeld, waardoor de Polestar 5 Dual motor tot 670 km (WLTP) kan rijden op één lading, terwijl de Polestar 5 Performance tot 565 km (WLTP) kan rijden.
De Polestar 5 Dual motor (550 kW, 812 Nm) is nu te bestellen en heeft een indicatieve lanceringsprijs van 119.900 euro. De Polestar 5 Performance (650 kW, 1.015 Nm) is verkrijgbaar met een indicatieve lanceringsprijs van 142.900 euro.

Design
Het Polestar Design-team heeft het conceptuele Precept met minimale wijzigingen getrouw omgezet in een productieauto en zo een gedurfde Grand Tourer van 5 meter lang gecreëerd met een moderne, minimalistische carrosserie zonder overbodige versieringen. De luchtvaart was een belangrijke inspiratiebron, wat blijkt uit de strakke carrosserie die zich uitstrekt over een aerodynamisch vleugelachtig profiel met een Kamm-achtige achterkant.De lage neus, met de SmartZone die voor het eerst te zien was op de Precept, wordt geflankeerd door de kenmerkende dubbele koplampen van Polestar, standaard uitgerust met Pixel LED-technologie. De relatie tussen de wiel- en motorkaplijn is bijzonder nauw, een prestatie die mogelijk is gemaakt door het platform van de auto en uniek is voor het ontwerp van de voorwielophanging in dit segment. Glanzend zwarte of Shade-bekleding langs het onderste gedeelte van de deuren vermindert de visuele hoogte van de 142 cm hoge auto, terwijl de glazen constructie past bij het vleugelachtige profiel en de strakke daklijn.
Deze vorm is mogelijk gemaakt zonder in te boeten aan ruimte op de achterbank door de achterbalk achter de hoofden van de achterpassagiers te verplaatsen en gebruik te maken van de digitale achteruitkijkspiegel en virtuele achterruit, net als bij de Polestar 4. De Polestar 5 heeft ook het grootste panoramische glazen dak van alle Polestar-modellen tot nu toe – iets meer dan 2 meter lang en 1,25 meter breed – waardoor de passagiers op de tweede rij kunnen genieten van een echt licht en ruimtelijk gevoel.
Aan de achterzijde maakt de Polestar 5 gebruik van een speciaal ontworpen aerodynamische lichtbalk met ventilatieopeningen en een geïntegreerde diffusor om de luchtstroom te verbeteren. Met zijn vlakke, frameloze ruiten en intrekbare deurgrepen heeft de Polestar 5 Dual Motor een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,24.
De Polestar 5 is verkrijgbaar in zes kleuren, waaronder twee matte lakopties: Storm, een krachtig, doelgericht donkergrijs, en Magnesium, een lichtere zilverachtige afwerking.
Nahum Escobedo, hoofd Exterieurontwerp, zegt: “Het was een droom om Polestar Precept te ontwerpen, en nog bevredigender om te zien dat het met Polestar 5 werkelijkheid is geworden. Ik ben trots op iedereen die zich onvermoeibaar heeft ingezet om ervoor te zorgen dat onze visie volledig trouw bleef aan het concept. Ik kan niet wachten om te zien dat klanten net zoveel plezier beleven aan deze auto als wij aan het ontwerpen ervan.”

Interieur
Binnenin is de elektrische GT met 4+1 zitplaatsen ontworpen met evenveel aandacht voor de bestuurder als voor de passagiers. De voorstoelen, ontworpen in samenwerking met Recaro, combineren een bijzonder laag heuppunt met ondersteunende vulling en typisch Zweeds comfort. Ze zijn standaard afgewerkt met Charcoal MicroTech of optioneel met Bridge of Weir Nappa-leder in Charcoal of Zinc. Dit diervriendelijke, chroomvrije, natuurlijke bijproduct van de voedingsindustrie voegt ook ventilatie en massage toe aan de standaardverwarming en elektrische verstelling.De auto is in de eerste plaats ontworpen als vierzitter, met de centrale armsteun in de laagste stand, zodat de passagiers achterin het vierzone-klimaatsysteem, de stoelverwarming, ventilatie en massagefuncties kunnen bedienen. Deze achterstoelen hebben hetzelfde ontwerp als de Recaro-voorstoelen en kunnen afzonderlijk worden versteld voor extra comfort. Door de armsteun omhoog te klappen ontstaat een vijfde zitplaats. De verspringende opstelling biedt meer schouderruimte en maakt van de sportieve GT een praktische vijfzitter. Een uitsparing in de accu, ook wel de voetgarage genoemd, achter de voorstoelen geeft de inzittenden extra beenruimte en een natuurlijkere zitpositie.
In het interieur zijn overal natuurlijke vezelmaterialen gebruikt, wat goed te zien is aan het kenmerkende Polestar-weefsel dat samen met BCompTM is ontwikkeld voor de rugleuningen van de voorstoelen. Dit biologische alternatief voor koolstofvezel, gemaakt van vlas, is voor extra stevigheid afgewerkt met ampliTexTM en is tot 40% lichter dan plastic en gebruikt 50% minder fossiele brandstoffen. De onderste delen van de deuren, gemaakt van NFPP, laten de natuurlijke structuur van het biogebaseerde materiaal zien. Dit is ook te zien in de binnenbekleding van de 365 liter grote bagageruimte achterin, terwijl de 62 liter grote bagageruimte voorin is bekleed met AutoNeum's UltraSilent-materiaal, dat 60% (ongeveer 5 kg) lichter is dan traditioneel plastic en deel uitmaakt van een monomateriaalstrategie voor eenvoudigere recycling aan het einde van de levensduur.
De Polestar 5 blijft gebruikmaken van gerecyclede materialen die ook in andere Polestar-voertuigen worden gebruikt, waaronder Econyl, een gerecycled materiaal gemaakt van visnetten en ander afvalmateriaal, voor de tapijten, gerecycled PET voor de hemelbekleding en een gebreide tweede decoratieve bekleding rond het bovenste gedeelte van de deuren.
De zitpositie van de Polestar 5 is bewust achterovergeleund, met de nadruk op prestaties, dankzij de laaghangende stoelen en het rechtopstaande stuurwiel dat dicht bij de bestuurder is geplaatst. Een 9-inch bestuurdersdisplay is direct op de elektrisch verstelbare stuurkolom gemonteerd, zodat het display perfect in het gezichtsveld ligt, ongeacht de gekozen positie. Ten slotte maakt het 9,5-inch head-up display de op de bestuurder gerichte informatieweergave in de Polestar 5 compleet.

Technologie
Tussen de voorstoelen bevindt zich een lage middenconsole met een afsluitbaar opbergvak, bekroond met een centrale draaiknop voor de audiobediening van het 14,5 inch portretdisplay in het midden. Het middendisplay draait op een Polestar-specifiek Android Automotive-besturingssysteem met ingebouwde Google, dat het beste van zowel Polestar 3 als Polestar 4 in zich heeft. Vier dynamische tegels onder het Google Maps-gedeelte kunnen worden aangepast aan de functies die de gebruiker wenst, en de speciale snelkoppelingstegel biedt tot zes van de meest gebruikte functies van de bestuurder direct op het startscherm.De audio wordt verzorgd door het Polestar High Performance Audio-systeem met 10 luidsprekers of het Bowers & Wilkins-audiosysteem met 21 luidsprekers, Tweeter-on-Top-technologie en een vermogen van 1680 watt. Laserlijn-sfeerverlichting omringt het interieur en eindigt in een soundbar achter de hoofden van de achterpassagiers. In combinatie met Active Road Noise Cancellation zorgt dit voor een werkelijk eersteklas interieurervaring.
Geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) vormen een integraal onderdeel van het Polestar 5-aanbod, met als hoogtepunt de SmartZone, waarin sensoren, radar en een naar voren gerichte parkeercamera zijn ondergebracht. De Pilot Assist-functie past de snelheid en positie van het voertuig in de gekozen rijstrook aan, bij snelheden tot 150 km/u. In totaal heeft de Polestar 5 11 camera's, één camera voor bestuurdersbewaking, één middenbereikradar en 12 ultrasone sensoren. De Polestar 5 heeft acht airbags en maakt gebruik van radars in het interieur om het aantal, de positie en het type inzittenden te detecteren, zodat bij een ongeval de juiste veiligheidsmaatregelen kunnen worden genomen.
Polestar Performance Architecture
De Polestar 5 is gebaseerd op een gloednieuw, op maat gemaakt, warmgehard aluminium platform dat de basis vormt van de Polestar Performance Architecture (PPA). Door het gebruik van hoogwaardig geëxtrudeerd, geperst en gegoten aluminium is de structuur licht en stijf, waardoor de Polestar 5 een hogere torsiestijfheid heeft dan een tweezits sportwagen of supercar. De Polestar 5 bestaat voor 13% uit gerecycled aluminium en voor 83% uit aluminium afkomstig van smelterijen die gebruikmaken van hernieuwbare elektriciteit, waardoor de CO2e-voetafdruk aanzienlijk lager is dan bij standaardbronnen.De aluminium constructie is lichter dan een vergelijkbare stalen constructie en biedt ook veiligheidsvoordelen. De 112 kWh lithium-ion NMC-accu (106 kWh bruikbaar) van SK On maakt deel uit van de constructie. Innovatieve technische keuzes, waaronder de compacte dubbele vorkbeenvoorwielophanging, lichtgewicht tweedelige voorremschijven met aluminium remklauwen en een stuurhuis dat voor de vooras is geplaatst, zijn allemaal gemaakt om prestatiegerichte rijeigenschappen te leveren. Het remmen wordt verzorgd door Brembo-remklauwen met vier zuigers aan de voorkant, die ook in de Polestar 3 worden gebruikt, maar in combinatie met de lichtgewicht tweedelige remschijven van 400 mm besparen ze 12 kg ten opzichte van het systeem in zijn SUV-broertje, waardoor de onafgeveerde massa en het rijgedrag worden verbeterd.
De Polestar 5 Dual motor heeft geavanceerde BWI passieve dempers met hydraulische rebound stops, terwijl de Polestar 5 Performance gebruikmaakt van BWI MagneRide adaptieve demping. De dempers lezen de weg tot wel 1.000 keer per seconde en kunnen dankzij magnetorheologische vloeistof binnen drie milliseconden reageren, wat zorgt voor een uitstekende controle over de carrosseriebewegingen met behoud van comfort en een optimale respons bij alle snelheden.
Speciaal ontwikkelde Michelin-banden, ontworpen voor de gekozen wielcombinaties van de Polestar 5, met een diameter van 20 tot 22 inch, maken het op prestaties gerichte rijgedrag compleet.
Lutz Stiegler, CTO van Polestar, zegt: “Onze R&D-teams hebben onvermoeibaar gewerkt om de Polestar Performance Architecture vanaf de grond af aan te ontwikkelen, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen in de manier waarop deze op prestaties gerichte GT rijdt. Samen met de in eigen huis ontwikkelde achterste motor, de 800 V elektrische architectuur en innovatieve technische beslissingen maakt dit de Polestar 5 tot een ongelooflijke allround Grand Tourer."

Aandrijflijn
De Polestar 5 maakt gebruik van een binnenshuis ontwikkelde elektromotor achteraan die tot 450 kW en 660 Nm bijdraagt aan het totale vermogen van 650 kW en 1.015 Nm van de Polestar 5 Performance. Hierdoor accelereert de Polestar 5 Performance in slechts 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de 550 kW Polestar 5 Dual motor slechts 3,9 seconden nodig heeft om dezelfde test te voltooien. Beide versies zijn elektronisch begrensd op 250 km/u.Een 800 V elektrische architectuur – de eerste in zijn soort in een Polestar-voertuig – helpt om zulke indrukwekkende cijfers te behalen en zorgt ervoor dat de Polestar 5 met een geschikte DC-lader tot 350 kW kan worden opgeladen. Het opladen van de accu van 10 tot 80% duurt slechts 22 minuten en een externe laadindicator op de C-stijl geeft in één oogopslag de laadstatus (SOC) van het voertuig weer.
Voor meer efficiëntie kan de achterste motor van de Polestar 5 worden uitgeschakeld, waardoor de Polestar 5 Dual motor tot 670 km (WLTP) kan rijden op één lading, terwijl de Polestar 5 Performance tot 565 km (WLTP) kan rijden.
De Polestar 5 Dual motor (550 kW, 812 Nm) is nu te bestellen en heeft een indicatieve lanceringsprijs van 119.900 euro. De Polestar 5 Performance (650 kW, 1.015 Nm) is verkrijgbaar met een indicatieve lanceringsprijs van 142.900 euro.