Van auto naar cloud: Volvo Cars breidt samenwerking met NVIDIA uit

Bij Volvo Cars richten we ons niet op technologie omwille van de technologie. We ontwikkelen mensgerichte technologie die waarde creëert, auto’s veiliger en het leven beter maakt, zonder de veiligheid in het gedrang te brengen.

Onze softwaregedefineerde auto’s maken deel uit van die ambitie. Ze verenigen veiligheid, connectiviteit, data en software van de volgende generatie in één product. We laten ons leiden door onze technologieroadmap: we proberen een evenwicht tot stand te brengen tussen ontwikkeling in eigen huis en slimme partnerschappen met wereldwijde technologieleiders, zodat we snel met de nieuwste, baanbrekende technologie kunnen werken.

De nieuwe Volvo EX90 is de eerste Volvo die echt softwaregedefinieerd is – hij is gebouwd op gecentraliseerde core computing-architectuur, mogelijk gemaakt door onze jarenlange samenwerking met NVIDIA. Het toonaangevende core computing-systeem van de Volvo EX90 wordt aangedreven door een NVIDIA DRIVE Orin system-on-a-chip (SoC), die meer dan 250 tera-bewerkingen per seconde (TOPS, Trillion Operations Per Second) kan uitvoeren. Dat core computing-systeem zorgt voor de werking van alle systemen in de auto: van het aandrijven van de deep learning-mogelijkheden die de basis vormen van onze op AI gebaseerde actieve veiligheids- en rijhulpsystemen en het helpen bij de introductie van veilig autonoom rijden in de toekomst tot het optimaliseren van de klantervaring.

Om het meeste uit onze softwaregedefineerde auto met gecentraliseerde core computing-architectuur te halen, versterken we onze samenwerking met NVIDIA. Later dit decennium zullen we auto’s introduceren die zijn gebouwd op het DRIVE Thor-systeem van NVIDIA, dat tot 1000 tera-bewerkingen per seconde kan uitvoeren. Dat is vier keer zoveel als één DRIVE Orin SoC, met zeven keer meer energie-efficiëntie.

De integratie van het DRIVE Thor-systeem zal helpen om onze volgende generatie auto’s klaar te stomen voor de toekomst. Dankzij het DRIVE Thor-systeem, dat de Blackwell GPU-architectuur van NVIDIA omvat, kunnen we nog geavanceerdere rijhulp- en veiligheidsfuncties implementeren, autonoom rijden ontwikkelen en op generatieve AI gebaseerde functies en ervaringen in de wagen introduceren.

“Met het DRIVE Thor-systeem van NVIDIA in onze toekomstige wagens wordt onze in eigen huis ontwikkelde software schaalbaarder in ons volledige productassortiment. Daardoor zullen we de veiligheid in onze auto’s kunnen blijven verbeteren, de beste klantervaringen bieden, onze kosten verlagen en onze marges verhogen”, zegt Jim Rowan, CEO van Volvo Cars.

Om het potentieel van AI verder te onderzoeken, maakt Volvo Cars via Zenseact, het eigen softwarebedrijf van Volvo Cars, ook gebruik van de NVIDIA DGX-systemen – een AI supercomputing-platform dat is geoptimaliseerd voor grote workloads – om te helpen bij de ontwikkeling van veilig autonoom rijden.

De DGX-systemen zullen worden gebruikt om AI-modellen te trainen voordat ze worden geïmplementeerd in onze toekomstige autovloten op de weg. Met de kracht van het NVIDIA DGX-platform, dat gebruik maakt van zijn speciaal gebouwde AI-infrastructuur en geoptimaliseerde softwarestack, kunnen we huidige en toekomstige AI-modellen efficiënter trainen.

Dankzij onze jarenlange samenwerking met NVIDIA en het gebruik van het beproefde NVIDIA DRIVE-platform, kunnen we onze kennis op het gebied van veiligheid verder verdiepen en toepassen terwijl we grote basis-AI-modellen trainen. Die modellen worden gebruikt om de kennis van onze auto’s over de wereld om hen heen te verbeteren met als doel onze auto’s veiliger en gebruiksvriendelijker te maken en autonoom rijden te ontwikkelen.

“De NVIDIA DGX AI-supercomputer zal onze AI-trainingsmogelijkheden boosten en van ons interne AI trainingsdatacenter een van de grootste in Scandinavië maken”, zegt Anders Bell. “Door NVIDIA-technologie te gebruiken en het datacenter op te zetten, kunnen we snel het pad effenen naar hoogwaardige AI, die zal helpen om onze producten veiliger en beter te maken.”

Gallerij

Sterckx - De Smet article image