Suzuki lanceert de nieuwe Swace op de Europese markt

Suzuki introduceert de nieuwe Swace, een stijlvolle en veelzijdige break met een atletisch ontwerp, die een soepel en comfortabel rijgedrag verzoent met geavanceerde hybride prestaties.

De Swace is het tweede voertuig dat door Toyota Motor Corporation aan Suzuki ter beschikking wordt gesteld in het kader van een samenwerkingsovereenkomst tussen beide constructeurs. De verkoop van de Swace op de Europese markt zal in de winter van 2020 starten.

Highlights van de nieuwe Swace

Dynamisch en atletisch koetswerkdesign

De Swace heeft een laag zwaartepunt, is breedgebouwd en maakt het verschil met krachtige koetswerklijnen die naar achterkant van de wagen toe lopen. De snuit oogt bijzonder sportief dankzij de strak afgelijnde bi-beam LED-koplampen en het grote radiatorrooster met honingraatpatroon.

Veelzijdig interieur

Het interieur is ontworpen met het oog op comfort en functionaliteit en biedt een ruimtelijk gevoel. Ook de bagagecapaciteit is ruim bemeten en past bij de meest uiteenlopende behoeften op vlak van lifestyle of vrijetijdsbesteding.

Geavanceerde hybride prestaties

Het geavanceerde hybride systeem zorgt voor een optimaal gebruik van de verbrandingsmotor en de elektromotor al naargelang de rijomstandigheden. Het aandrijfgeheel reageert onder alle omstandigheden bijzonder alert op het gaspedaal, met behoud van een beperkt brandstofverbruik en een lage CO2-uitstoot.



Dynamische en atletische vormtaal

Het koetswerk van de Swace combineert de voordelen van een stoere en functionele break met sportieve elementen.

De Swace oogt gespierd, de brede spatborden en de elegante bouw boven de gordellijn geven de wagen een massieve look op de weg. De dynamische koetswerklijnen die via de ruiten en de schouders naar de achterkant van de wagen toelopen geven de break ook een atletische uitstraling.

Het unieke ontwerp van de snuit steunt op de bi-beam LED-koplampen en het grote zeshoekige radiatorrooster met honingraatpatroon. De koplampen en het bovenste rooster vormen één afgerond element wat zorgt voor een sportieve en massieve voorkant. De bumper, het onderste element van de grille en de mistlampbeugel zijn erg laag gepositioneerd, wat de stoere look van de Swace ondersteunt.

Andere interessante koetswerkelementen zijn de geïntegreerde dakrails die erg handig zijn voor de montage van een dakdrager. De aerodynamische vormgeving van de lichtgewicht achterklep verbetert de stroomlijn en drukt andermaal het brandstofverbruik. Het geheel wordt afgerond met sportief ogende en verfijnde lichtmetalen zestienduimsvelgen.

Koetswerkkleuren

De Swace is verkrijgbaar in zeven verschillende koetswerkkleuren: White Pearl Crystal Shine, Super White, Precious Silver, Black Mica, Dark Blue Mica, Phantom Brown Metallic en Oxide Bronze Metallic.


Veelzijdig interieurdesign

Binnenin de Swace koos men voor een 'less-is-more' aanpak, met een elegant maar eenvoudig interieurontwerp dat gericht is op veel binnenruimte, comfort en gebruiksgemak.

Om het ruimtelijk gevoel van het interieur te versterken, koos men voor een breed dashboard, met dynamische lijnen die doorlopen in de panelen van de deurbekleding. De combinatie van zachte bekledingsmaterialen, afgewisseld met chroom of zilverkleurige accenten doorheen het interieur benadrukt de kwaliteit en de elegantie van het geheel.



Functioneel interieur

De Swace is uitgerust met een 8-inch infotainmentsysteem met AM/FM/DAB-radio, Bluetooth®-functie en bedieningselementen op het stuur voor nog meer ergonomie. Het systeem heeft Apple CarPlay (voor iPhone-gebruikers) aan boord, maar biedt ook connectiviteit met Android Auto™ en MirrorLink™.

In de middenconsole vooraan wordt een Qi draadloos oplaadplatform voorzien om smartphones op te laden. Hier worden eveneens twee USB-aansluitingen en een AUX-ingang geplaatst binnen handbereik van de bestuurder en de voorste passagier.

Andere belangrijke elementen in het interieur zijn stuur- en voorstoelverwarming, een S-FLOW-aircosysteem met passagiersdetectie en sfeerverlichting doorheen het volledige interieur. 


Interieurcomfort

Het veelzijdige en comfortabele interieur past perfect bij een actieve levensstijl van zowel de bestuurder als de passagiers. Met een riante beenruimte van 928 mm tussen de voorstoelen en achterbank behoort de Swace op vlak van comfort en beenruimte achteraan tot de beste spelers in zijn klasse.

Overal in het interieur zijn handige opbergvakken voorzien en die bieden zowel voor- als achteraan voldoende ruimte om kleine voorwerpen zoals telefoons of drankjes op te bergen.

Bagageruimte

De grote koffer van 596 liter biedt meer dan voldoende plaats om de meest uiteenlopende voorwerpen, bagage of hobbyitems te vervoeren. De beklede koffervloer is multifunctioneel en kan in een lagere positie worden geplaatst om hogere voorwerpen mee te nemen. De achterkant van het paneel is met kunststof bekleed en kan ook worden omgedraaid wanneer men natte of vuile voorwerpen vervoert. De bagageruimte kan makkelijk worden vergroot door via een hendel de achterbank neer te klappen waardoor een vlakke laadvloer ontstaat. Dankzij een uitneembare afdekrol die met een druk op de knop automatisch oprolt, worden items die in de koffer liggen aan het zicht onttrokken. De bagageruimte is verder uitgerust met een automatische verlichting en een 12V-stopcontact voor extra gebruiksgemak.



Hybride prestaties

Het hybride systeem van de Swace combineert een krachtige elektromotor met een 1.8 liter benzinemotor die speciaal werd ontwikkeld met het oog op de hybride aandrijving. Het geheel staat garant voor een verfijnd rijgevoel, krachtige acceleraties, een beperkt brandstofverbruik en lage uitstoot. Het hybride systeem zal automatisch de meest optimale aandrijfmodus gebruiken en kiest al naargelang de rijomstandigheden voor de elektromotor, de verbrandingsmotor of een combinatie van beide.


EV-aandrijfmodus

Dankzij de krachtige elektromotor en de grote batterijcapaciteit beschikt de Swace ook over een EV-rijmodus. In de EV-stand wordt het voertuig uitsluitend aangedreven door de elektromotor die via de batterij wordt gevoed. In deze rijmodus kan men korte afstanden overbruggen zonder geluid of emissie te genereren, wat vooral interessant is woonkernen, vroeg in de ochtend, ’s avonds laat, in garages of op overdekte parkeerplaatsen.



Rijcomfort

De Swace biedt een aangenaam rijcomfort, hij reageert stabiel en alert op de stuurinput dankzij het lage zwaartepunt en de verfijnde demping. De lage motorkap en de plaatsing van de hybride batterij onder de achterbank zorgt voor een goede gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt, waardoor het koetswerk veel minder snel gaat overhellen in bochten. Dit verhoogt niet alleen de stabiliteit, maar het zorgt ook vlot en soepel rijgedrag. De MacPherson-veerpoten vooraan en de achtervering met dubbele draagarmen bieden een uitstekend compromis tussen een stabiel rijgedrag en comfort. De bestuurder kan bovendien uit drie rijmodi kiezen, afhankelijk van zijn voorkeur of rijbehoeften.

Rijmodus selecteren

Met de selectiefunctie voor de rijmodus kan de bestuurder de prestaties van de hybride wagen aanpassen aan de rijomstandigheden. De Swace is uitgerust met drie rijmodi: NORMAL, ECO of SPORT.

  • NORMAL-modus: Biedt een optimale balans tussen rijcomfort, stabiliteit en brandstofbesparing en is geschikt voor normaal gebruik.
  • ECO-modus: Helpt de bestuurder op een milieuvriendelijke manier te accelereren en het brandstofverbruik te beperken door meer geleidelijk te accelereren en slechts minimaal gebruik te maken van de airconditioning. Deze modus is vooral nuttig om in de stad te rijden.
  • SPORT-modus: Hier combineert het hybride systeem het potentieel van de verbrandingsmotor en de elektromotor voor snelle en krachtige acceleraties. Dit is handig bij een sportieve rijstijl op een bochtig parcours.



Geavanceerde rijhulpsystemen

De Swace biedt een uitgebreide veiligheidsuitrusting die zowel de bestuurder als de passagiers tijdens elke rit vertrouwen en gemoedsrust brengt.

Simple-Intelligent Parking Assist (S-IPA)

S-IPA helpt de bestuurder bij het achteruitrijden in een parking, bij het parallel parkeren of bij het uitrijden van een parallelle parking via auditieve en visuele begeleiding wanneer het systeem autonoom stuurt. De parkeerassistent maakt gebruik van ultrasone sensoren die obstakels detecteren zodat de auto zelfs in smalle parkings nauwkeurig kan manoeuvreren.

Pre-Collision System (PCS)

PCS helpt botsingen met andere voertuigen, voetgangers en fietsers te voorkomen door de weg te scannen met een millimetergolfradar en een camera met één lens. Indien nodig wordt remassistentie of de automatische remfunctie geactiveerd.

Lane Tracing Assist (LTA)

Wanneer de rijstrookassistent (LTA) merkt dat de bestuurder onbedoeld de rijstrook verlaat (bijvoorbeeld op de snelweg of op een rijbaan met wegmarkeringen) zal het systeem de actieve stuurfunctie gebruiken om het voertuig in het midden van de rijstrook te laten rijden.

Verkeersbordherkenning (RSA)

RSA leest de verkeersborden langs de weg en projecteert de overeenkomstige pictogrammen of informatie vervolgens op het multifunctionele display.

Dynamische Radar Cruise Control (DRCC)

Deze actieve snelheidsregelaar werkt bij alle snelheden en houdt automatisch voldoende afstand met het voorliggend verkeer. Het systeem kan de wagen tevens stoppen wanneer een voorligger tot stilstand komt en kan opnieuw vertrekken wanneer dat voertuig weer verder rijdt.

Blind Spot Monitor (BSM)

De dodehoek assistent waarschuwt de bestuurder wanneer een voertuig in de dode hoek nadert of wordt gedetecteerd.

Rear Crossing Traffic Alert (RCTA)

Dit rijhulpsysteem (RCTA) waarschuwt voor kruisend verkeer achter de wagen en helpt de bestuurder om een aanrijding te voorkomen bij het achterwaarts uitrijden van een parkeerplaats. Wanneer het systeem een voertuig detecteert dat de niet-zichtbare zone achter de wagen nadert, waarschuwt het de bestuurder door een zoemer te laten klinken in de richting van het naderende voertuig.

eCall

Als het voertuig betrokken is bij een verkeersongeval waarschuwt het eCall-systeem telefonisch de hulpdiensten met een bericht waarin de exacte locatie van het voertuig wordt doorgegeven.

Brake Hold

Wanneer het voertuig stopt, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht, houdt de elektrische parkeerrem het voertuig op zijn positie door de remdruk te handhaven zodat het voertuig niet naar voor of naar achter kan rollen tot de bestuurder het gaspedaal indrukt.


Gallerij

Sterckx - De Smet article image