Diesel, benzine, hybride of elektrisch? Ontdek wat bij jóú past!

Is het tijdperk van koning diesel voorgoed voorbij? Een nieuwe auto kopen is tegenwoordig al moeilijk genoeg – zoveel keuze! – en dan komt die vraag er ook nog bij. Om het nog wat ingewikkelder te maken: het antwoord luidt ja noch nee.

Voor de ene bestuurder is een dieselmotor nog altijd het interessantst, terwijl de andere meer heeft aan benzine, hybride of elektrisch rijden. Om jou straks goed voorbereid het Autosalon te laten verkennen, zetten we hier de voor- en nadelen van alle vier de technologieën op een rij!


Diesel: eerder voor lange afstanden

De tijd dat diesel aan de pomp het goedkoopst was, ligt nu al even achter ons. Omdat fabrikanten zich aan almaar strengere milieunormen moeten houden, zijn dieselwagens aanzienlijk duurder geworden in aankoop. Een argument dat wel overeind blijft, is dat diesel voordeliger kan uitkomen voor chauffeurs die veel kilometers afleggen. Wat ‘veel’ is, hangt evenwel af van auto tot auto. Voor sommige exemplaren wordt diesel al vanaf 15.000 kilometer per jaar interessanter dan benzine, voor andere auto’s ligt het kantelpunt om en bij de 35.000. Maar weet ook dat er vandaag heel wat auto’s zijn die met een benzinemotor evenveel verbruiken als met een dieselmotor. Je informeert je hierover het best bij de fabrikant.

Wist je trouwens dat Suzuki helemaal geen dieselwagens meer maakt?

Benzine: minder belastingen

Benzinewagens zijn goedkoper dan hun concurrenten op diesel, zowel aan de pomp, in aankoop als wat betreft belastingen. Voor een benzineauto liggen de jaarlijkse verkeersbelasting en belasting op in verkeerstelling (BIV) een stuk lager. Ook het onderhoud komt doorgaans veel goedkoper uit. Of benzine beter is voor het milieu? Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt. Met benzine stoot je meer CO2 uit dan met diesel, maar met diesel stuur je meer fijnstof de lucht in.

Hybride: kampioen in stadsverkeer

Hybrideauto’s worden niet voor niets weleens de gulden middenweg genoemd voor wie twijfelt tussen benzine en elektrisch. Dit type auto wordt voornamelijk aangedreven door een benzinemotor, maar bevat ook een elektrische motor die inspringt wanneer het kan – lees: als je slechts een korte afstand moet afleggen en dat tegen een lage snelheid kunt doen. Ideaal, dus, als je vaak in de file staat of je regelmatig een weg door het drukke stadsverkeer moet banen. Ironisch genoeg moet je wel algauw zo’n 35.000 kilometer per jaar afleggen vooraleer een hybridewagen voor jou financieel interessanter is dan een benzinewagen. Daar zit de duurdere aankoopprijs voor iets tussen.

Voor fans van Suzuki die dolgraag met een hybride willen rijden, is er aan keuze alvast geen gebrek! Momenteel zijn de Ignis en de Swift al verkrijgbaar in een hybride-uitvoering en vanaf januari 2020 komen de hybride S-Cross, Vitara en Swift Sport op de markt, elk met een batterij van 48V.

Elektrisch rijden: voor planners die van premies houden

“Maar waar moet ik hem dan opladen?”, hoort menig autohandelaar die zijn klanten van elektrisch rijden probeert te overtuigen. Het was ook de reactie van heel wat Belgen, toen ze onlangs nog te horen kregen dat Paul Magnette tegen 2023 alleen nog maar elektrische bedrijfswagens op de Belgische wegen wil toelaten. Bovendien, zo merken critici op, zijn er niet alleen weinig laadpalen, maar weegt de lange oplaadtijd voor elektrische wagens vooralsnog niet op tegen hun beperkte actieradius. Wil je met je elektrische wagen op stap, dan moet je je route dus goed zien te plannen.

Maar er bestaat uiteraard geen twijfel over dat elektrische wagens bij uitstek de meest milieuvriendelijke autotechnologie zijn. Daarom beloont de overheid de keuze voor een elektrische auto op tal van manieren. Zo betaal je er in Vlaanderen geen BIV of verkeersbelasting op (en in Wallonië en Brussel betaal je slechts de minimumtarieven). Tot slot ook mooi meegenomen: in Vlaanderen krijg je een premie tot wel 4.000 euro bij de aankoop van een nieuwe elektrische wagen. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Gallerij

Sterckx - De Smet article image