LEVC: Londonse taxi in Brussel en Limburg

LEVC, de producent van de nieuwe elektrisch aangedreven Londense taxi, maakt net als Volvo deel uit van Geely en wil tot 60% van zijn productie exporteren. In ons land wordt het merk venegenwoordigd door de groep Sterckx-De Smet uit het Brusselse en Celis in Limburg. Bram Vanhengel van Sterckx-De Smet vertelt er meer over.

Engeland is meer dan de kranige Queen en zijn welbespraakte premier Boris Johnson. Naast de toeristische Londense trekpleisters zoals Big Ben en Buckingham Palace is er nog het typische ‘straatmeubilair’ van de Britse hoofdstad: de iconische maar nu enkel noq decoratieve rode telefooncabines, de rode dubbeldekkers die nu hybride zijn en uiteraard de fameuze Londense taxi. Ook die taxi, de ‘London cab’ of ’black cab’, is volledig mee met de 21ste eeuw. Technisch heeft hij
niets meer te maken met de welbekende FX4, die vanaf 1958 meer dan drie decennia lang het Londense straatbeeld domineerde. De huidige versie wordt in een nieuwe fabriek in Coventry gebouwd door LEVC wat staat voor London Electric Vehicle Company.

Elektrisch met range extender

LEVC is geen obscuur bedrijfje maar maakt deel uit van de Chinese gigant Geely en is daarmee een zusterbedrijf van Volvo, Polestar, Lynck & Co en Lotus. Het onderstel van de actuele Londense taxi is gebaseerd op de XC90 en ook de inrichting van het interieur en de elektronische onderbouw is grotendeels van Volvo afkomstig. De aandrijving gebeurt volledig elektrisch en daarvoor is een beroep gedaan op toeleverancier GKN. De elektromotor van 150 pk wordt gevoed door een 31 kW lithium-ion batterij en kan tot 11 kW en 50 kW worden opgeladen naargelang het een AC (wisselstroom) of DC (gelijkstroom) laadpunt gaat. Puur op batterij laat dat volgens WLTP een actieradius van ongeveer 100 kilometer toe. Dat lijkt beperkt maar er is ook een driecilinder 1,5-liter Volvo-benzine aan boord die als range extender’ werkt. Concreet komt het er op neer dat de aandrijving altijd elektrisch gebeurt maar dat de verbrandingsmotor opereert als een generator voor het geval de batterij een te lage spanning dreigt te krijgen.

Ook wordt energie gerecupereerd tijdens het vertragen en remmen. Op die manier heeft de LECV een officiele CO2-uitstoot van 19 g/km en bedraagt de totale actieradius 480 kilometer. De carrosserie is volledig uit aluminium vervaardigd wat in vergelijking met staal een gewichtsbesparing van 30% oplevert en roestproblemen vermijdt.



Ook als stijlvolle ‘van’

De LECV komt in twee versies. Naast de taxi-uitvoering die TX heet, is er ook een stijlvolle bestelwagen of ‘van’, de VN-5 die bij ons als een lichte vracht gecatalogeerd staat en daarmee 100% fiscaal aftrekbaar is. De VN-5 heeft een laadruimte die twee europallets kan herbergen en het laadvermogen loopt op tot 830 kilogram. De laadruimte is zijdelings bereikbaar via één schuifdeur aan de trottoirzijde en achteraan via twee deuren met een 60/40 verhouding.

De TX, de taxiversie, biedt plaats aan zes passagiers en de bestuurder. Net zoals bij de taxi's van weleer zit de bestuurder in een apart compartiment met scheidingswand waarin raam- werk en een doorsteekluik zijn aangebracht. De bagage kan naast de bestuurder worden geplaatst en de draaicirkel is immens kort en bedraagt slechts 10,1 meter. De passagiersruimte is ook toegankelijk voor rolstoel- gebruikers.

Eerst Brussel en dan de rest

LEVC wil zijn commerciele acti- viteiten niet beperken tot de an- dere kant van het Kanaal. Voor het Brusselse en Vlaams- en Waals Brabant wordt het merk vertegenwoordigd door de Sterckx-Desmet groep. Geen toeval uiteraard want deze groep met zijn vier vestigingen vertegenwoordigt in de eerste plaats Volvo, is betrokken bij de Polestar Space in Brussel, staat in voor de service van Lynck & Co en is ook dealer van Lotus, kortom allemaal Geely-producten.

Bram Vanhengel (directeur business development): "LEVC wil tegen 2024 60% van zijn productie exporteren. In Limburg wordt LEVC vertepenwoordigd door Selis en voor het Brusselse en Brabant staan wij met Sterckx-Desmet paraat. Door onze ervaring met elektrische voertuigen van Volvo en Polestar, zijn we goed geplaatst om het onderhoud van de LEVC's uit te voeren. Bovendien hebben wij een goede relatie met de lease- maatschappijen. Het was de bedoeling om met LEVC aanwezig te zijn op het salon van Brussel maar daar besliste covid anders over. Nu nemen wij direct contact op met de leasingmaatschappijen en belanprijke vlootbeheerders. Ook zijn we aanwezig op de aanstaande British Car Meeting in Stavelot. Als we onze initiele contacten wat gelegd hebben, is het best mogelijk dat we in de rest van het land bijkomende partners zoeken".

Bron: info GARAGE

Gallerij

Sterckx - De Smet article image