Volvo Cars en Google zetten hun partnerschap voor de volgende generatie veilige en geconnecteerde gebruikerservaringen voort

Bij de volgende generatie volledig elektrische auto’s van Volvo Cars kunnen klanten uitkijken naar een auto die elke dag beter wordt en een eenvoudige, heldere en vlotte gebruikerservaring biedt – van instappen en in de auto zitten, tot de auto bedienen met uw smartphone.

Volvo Car Groep was de eerste autofabrikant die auto’s met een infotainmentsysteem op basis van Android Automotive OS met Google Assistant, Google Maps en Google Play op de markt bracht. Nu zet het die strategische samenwerking met Google voort om infotainment en connectiviteit naar een hoger niveau te tillen.

De nieuwe manier waarop Volvo Cars de gebruikerservaring aanpakt, maakt deel uit van VolvoCars.OS, een overkoepeling van verschillende besturingssystemen in elektrische Volvo’s en de cloud. Het begint met Android Automotive OS en een nieuwe display in de auto.

Door techniek en ontwerp met elkaar te combineren, bouwen Volvo Cars en Google samen aan een eenvoudige gebruikerservaring voor meer veiligheid. Het fundament van het ontwerp van de gebruikerservaring is duidelijke informatie voor de bestuurder, afhankelijk van de relevantie terwijl hij achter het stuur zit.

Een hogeresolutiescherm geeft de bestuurder de meest relevante informatie tijdens het rijden, zoals de snelheid en het batterijniveau. De belangrijkste informatie is vlak voor de bestuurder te zien op een head-updisplay, dus moet hij daarvoor niet wegkijken.

In de toekomst zullen Volvo’s ook een groot, centraal touchscreen bevatten met veel content, eenvoudig te bekijken informatie en responsieve interactie. In de regel moet alles wat klanten nodig hebben gemakkelijk toegankelijk zijn – via aanraking of stembediening. Het is dus niet meer nodig om functies of informatie te zoeken in menu’s waarvoor u veel moet klikken.

Het resultaat? Een eenvoudige gebruikerservaring die consistent, duidelijk en gemakkelijk te doorzoeken is met een minimalistische en contextuele aanpak. Enkel de juiste en op dat moment gevraagde informatie wordt getoond. Zo kunnen bestuurders gefocust rijden en veilig op de weg blijven.

“Onze teams zijn lang bezig geweest om samen met Google onze gebruikerservaring voor de volgende generatie Volvo’s verder te ontwikkelen en te verbeteren”, aldus Henrik Green, Chief Technology Officer. “Vooral op het vlak van veiligheid, helderheid en eenvoud hebben we grote stappen vooruitgezet, dankzij de verdere integratie van ontwerp en technologische ontwikkeling. We zijn ervan overtuigd dat we hierdoor nog betere Volvo’s kunnen produceren en een nieuwe norm in de sector kunnen stellen.”

De nieuwe generatie Volvo’s zullen niet alleen schermen in de auto krijgen, maar kunnen ook naadloos worden verbonden met uw mobiel toestel. De nieuwe Volvo’s gebruiken uw smartphone als sleutel, en de Volvo Cars-app verbindt u met alles wat hoort bij een modern leven en een elektrische auto.

Functies zoals laadpalen zoeken en ervoor betalen en uw thuistoestellen koppelen zullen aanwezig zijn, net als functies die vandaag al geliefd zijn, zoals vooraf verwarmen en koelen op afstand.

In het kader van de onlangs aangekondigde nieuwe commerciële strategie zijn de elektrische auto’s online verkrijgbaar via volvocars.com. Zo kunnen klanten thuis comfortabel online een bestelling plaatsen bij hun verdeler. Voor elke zuiver elektrische Volvo is er een handig onderhoudspakket verkrijgbaar. Dat bevat onder andere onderhoud, garantie, pechverhelping en waar beschikbaar ook verzekering en opties voor thuisladen.

Alle elektrische Volvo’s krijgen regelmatig software-updates ‘over the air’ (OTA) en nieuwe functies, waardoor ze beter worden over verloop van tijd. Door de software voortaan intern te ontwikkelen, zullen de ontwikkelingssnelheden hoger komen te liggen en kunnen periodieke OTA-updates sneller worden uitgerold.

Gallerij

Sterckx - De Smet article image