Volvo Cars bepaalt roadmap voor toekomstige technologieën

Vandaag stelt Volvo Cars zijn roadmap voor toekomstige technologieën voor op Volvo Cars Tech Moment, een online technologie-evenement waarin Volvo uit de doeken doet hoe het tegen 2030 een bedrijf wordt voor volledig elektrische premiumauto’s en een wereldleider in het snelgroeiende segment van elektrische premiumauto’s.

Tijdens het live-evenement in het Zweedse Göteborg krijgt het publiek een eerste glimp te zien van de technologieën die de basis zullen vormen van de toekomst van Volvo Cars, waarin alle toekomstige auto’s zuiver elektrisch zullen zijn. Ook vertegenwoordigers van Google, Luminar, Northvolt en NVIDIA zullen aanwezig zijn.

Op het Volvo Cars Tech Moment zullen er een aantal thematoespraken en interactieve Q&A-sessies zijn. Daarin worden interessante nieuwe details bekendgemaakt over onder andere het traject naar volledige elektrificatie, de ambitie om software meer en meer intern te ontwikkelen, de centralisering van het rekenwerk, de plannen voor geavanceerdere veiligheidstechnologie en het plan om veilig autonoom rijden in te voeren.

Verder zal het bedrijf er de toekomstige aanpak onthullen op het vlak van infotainment, net als een conceptauto die een concreet beeld geeft van de technologieroadmap en die een idee geeft van hoe een volledig elektrisch tijdperk er qua design uit zal zien.

“Aangezien we op weg zijn om tegen 2030 een bedrijf te worden voor zuiver elektrische premiumauto’s, willen we de beste auto’s in onze 94-jarige geschiedenis maken”, aldus Håkan Samuelsson, Chief Executive Officer. “Dit is een boeiende fase in onze ontwikkeling. We zullen inspelen op de groeiende vraag van klanten naar zuiver elektrische auto’s met naadloze connectiviteit, toonaangevende veiligheidsnormen en geavanceerd autonoom rijden.”

Volvo Cars zet zich in voor een volledige elektrificatie en heeft ambitieuze plannen voor de volgende generatie volledig elektrische auto’s. Het hoopt dat de auto’s een meer dan dubbel zo groot werkelijk rijbereik hebben in vergelijking met zijn huidige elektrische auto’s, en dat die bovendien veel sneller opgeladen kunnen worden en lagere kosten met zich meebrengen voor zowel bezitten als laden. Tegen 2025 wil Volvo wereldwijd 1,2 miljoen auto’s verkopen, waarvan minstens de helft elektrisch.

Op financieel vlak beoogt Volvo een jaarlijkse operationele marge van 8 tot 10% tegen 2025. Die marge moet worden aangestuurd door hogere verkoopcijfers en omzet in de drie wereldwijde verkoopregio’s, doeltreffendere verkoop- en distributiekanalen, synergieën met zijn verbonden ondernemingen en een ruimer aanbod volledig elektrische auto’s. Er wordt verwacht dat de winstgevendheid een extra boost zal krijgen door tegen 2025 een evenwicht in brutomarge te bereiken tussen elektrische auto’s en auto’s met een verbrandingsmotor.

Samen met de overgang naar ‘core computing’ in de auto’s via hoogtechnologische NVIDIA-technologie zal Volvo Cars ook evolueren naar interne softwareontwikkeling en kortere ontwikkelingscycli. Dat toont aan dat er een steeds belangrijkere rol is weggelegd voor software als onderscheidende factor voor toekomstige auto’s en dat het een motor van rendabele groei vormt.

Lange tijd heeft een statische aanpak van ontwikkeling de auto-industrie gedomineerd. Volvo Cars distantieert zich daar nu van, waardoor het flexibeler kan worden, de ontwikkelingssnelheid een boost kan geven en snel nieuwe diensten, technologieën en software ‘over the air’ kan uitrollen.

Volvo Cars was al een echte leider in de sector op het vlak van veiligheid, maar de volgende generatie Volvo’s zullen de normen op dat vlak nog scherper stellen. De wagens zullen al uitgerust zijn met de juiste hardware waardoor ze in de toekomst autonoom kunnen rijden, waaronder standaard de LiDAR-sensors van Luminar. Tegelijkertijd worden er ook manieren gezocht om de kracht van realtimegegevens te benutten om de veiligheid in toekomstige wagens voortdurend te verbeteren.

Volvo Cars zet eveneens zijn samenwerking met Google voort. Samen tillen ze hun toonaangevende aanpak wat betreft infotainment en connectiviteit naar een hoger niveau. Het nieuwe infotainmentsysteem biedt een eenvoudige, heldere en veilige ervaring en is naadloos geïntegreerd in de systemen van Volvo Cars en Google.

Gallerij

Sterckx - De Smet article image