Suzuki lanceert de nieuwe ACROSS

Suzuki lanceert de nieuwe ACROSS, een robuuste en sportieve SUV die is uitgerust met een geavanceerd plug-in hybride systeem en E-Four elektronisch gestuurde vierwielaandrijving. Deze aandrijving zorgt compromisloze prestaties bij een laag verbruik waardoor de nieuwe ACROSS de mogelijkheden en de styling van een volwaardige, moderne SUV biedt.

De ACROSS is het eerste model dat samen met Toyota Motor Corporation wordt gebouwd in het kader van de samenwerkingsovereenkomst tussen Toyota en Suzuki. De verkoop in Europa zal in het najaar van 2020 starten.


Highlights van de nieuwe ACROSS

Opvallend SUV-ontwerp

Zeer opvallend design door het robuuste, veelhoekige koetswerk dat typerende stoere SUV-elementen combineert met een sportieve snuit en een groot, open radiatorrooster.

Plug-in hybride prestaties van topniveau

Aangedreven door een bijzonder geavanceerd plug-in hybride systeem dat een uitzonderlijk brandstofverbruik linkt aan een lage CO₂-uitstoot, met behoud van vlotte prestaties en soepele acceleraties.

Doorgedreven 4x4-mogelijkheden

Uitgerust met de E-Four elektronische vierwielaandrijving die efficiënte en stevige offroad prestaties biedt, wat zorgt voor rijvertrouwen en een inspirerend weggedrag zelfs bij gladde rijomstandigheden.


Opvallend SUV-design

Vormgeving koetswerk

Het gedurfde en sportieve ontwerp van de ACROSS oogt vanuit elke hoek vertrouwd. Robuuste polygonale motieven op het koetswerk zorgen voor een gedurfde vormtaal die extra wordt versterkt door de specifieke SUV-spatbordverbreders. Het sportieve, open radiatorrooster en de bumper met een opvallende zilverkleurige onderkant benadrukken de allround capaciteiten van de auto.

Andere belangrijke kenmerken zijn vernieuwende LED-koplampen met een ‘dual beam projector’ (voor kruislicht en grootlicht), de LED-dagrijlichten en de premium 19-inch lichtmetalen velgen in zwarte hoogglans en met een gepolijst velgbed.

Koetswerkkleuren

De ACROSS is verkrijgbaar in zes verschillende kleuren - White Pearl Crystal Shine, Silver Metallic, Attitude Black Mica, Sensual Red Mica, Gray Metallic en Dark Blue Mica.

Interieurontwerp

Het interieur van de ACROSS is ontworpen om een gevoel van comfort, luxe en rijcomfort te creëren. De kwalitatieve bekledingsmaterialen en verfijnde interieuraccenten worden aangevuld met de zachte afwerking van het dashboard en de deurbekledingen.

Opbergruimte

Hoewel het interieur is ontworpen met het oog op rijcomfort, zowel vooraan als op de achterbank, wilde de constructeur geen compromis sluiten op vlak van bagageruimte. De ruime koffer van 490 liter* volstaat om bagage mee te nemen die past bij de meest uiteenlopende levensstijlen, wat de auto erg multifunctioneel maakt. Nog meer gebruiksgemak biedt het stopcontact en de accessoire-aansluiting in de rechter zijwand van de koffer.

De ACROSS is tevens uitgerust met diverse handige opbergruimten, waaronder bergvakken aan de bestuurders- en de passagierszijde, er is een middenvak, naast bekerhouders en een ruimte in de centrale console.

*gemeten volgens de VDA-methode (Vereniging Duitse Autoindustrie)


Plug-in hybride aandrijving biedt uitzonderlijke prestaties

Plug-in hybride systeem

Het plug-in hybride systeem van de ACROSS zorgt voor een ongeëvenaard brandstofverbruik, een soepel acceleratievermogen en een CO₂-emissie van nauwelijks 22g/km*.

De kern van de plug-in hybride aandrijving is een krachtige elektromotor vooraan die heel veel koppel levert bij lage toerentallen in combinatie met een krachtige 2,5 liter motor die vlotte acceleraties mogelijk maakt bij hogere snelheden.

De elektromotor met een maximumvermogen van 134 kW en 270 Nm koppel haalt zijn energie uit een lithium-ion batterij met een capaciteit van 18,1 kWh (50,9 Ah) die onder de vloer wordt gemonteerd.

Deze elektromotor wordt gelinkt aan de A25A-FXS Dynamic Force verbrandingsmotor, die de batterij kan bijladen en, wanneer dat nodig is, de elektromotor ook ondersteunt tijdens het rijden bij hogere snelheden. De motor werd ontworpen om zowel een hoog vermogen als een laag brandstofverbruik te realiseren. Qua opbouw heeft hij een lange slag en een hoge compressieverhouding en hij beschikt zowel over directe - (DI) als indirecte (PFI) brandstofinspuiting. Het motormanagement kiest de meest geschikte inspuitmethode, al naargelang de rijomstandigheden om veel vermogen te leveren aan het laagst mogelijke brandstofverbruik en de laagste uitstoot.

Het plug-in hybride systeem beschikt over vier gebruiksmodi - de standaard EV-modus, Auto EV/HV-modus, HV-modus en laadmodus voor de batterij - die de bestuurder kan kiezen afhankelijk van de rijomstandigheden en de batterijstatus. In de EV-modus (electric vehicle) wordt de wagen volledig aangedreven door de elektromotor, zelfs bij volle acceleratie. In de Auto EV/HV-modus (electric vehicle / hybrid vehicle) en HV-modus (hybrid vehicle ) zal de verbrandingsmotor enkel vermogen leveren als dat nodig is, bijvoorbeeld wanneer het gaspedaal diep wordt ingedrukt. Om elektriciteit op te wekken voor de EV-modus - wanneer de batterijlading laag is - zal in de ‘battery charge modus’ de verbrandingsmotor laten draaien.

* Gemeten volgens de WLTP-standaard

Geavanceerde vierwielaandrijving

Het ultramoderne elektronische E-Four 4x4-systeem in de ACROSS biedt bestuurder echte 4x4-prestaties zonder dat het verbruik daardoor stijgt.

Het systeem heeft een bijkomende 40 kW sterke elektromotor op de achteras die samenwerkt met de elektromotor vooraan zodat het aandrijfkoppel over de voor- en de achteras kan worden verdeeld met een verhouding die varieert van 100:00 tot 20:80. Het systeem zorgt niet alleen voor extra tractie bij het vertrekken op gladde wegen (sneeuw), het biedt eveneens bijkomende stabiliteit in de bochten op wegen met een wisselende ondergrond.

AWD integrated management (AIM)

De kern van het E-Four-systeem is het bijzonder vooruitstrevende AWD Integrated Management (AIM), dat niet alleen de verdeling van het aandrijfkoppel regelt, maar ook de gasklep stuurt en de automatische versnellingsbak bedient. Het systeem bepaalt tevens de ondersteuning van de elektrische stuurbekrachtiging (EPS) en het kan zelfs remmen in functie van de rijomstandigheden.

Trail Mode

De Trail modus zorgt voor een automatische regeling van de sperdifferentieelwerking zodat de bestuurder over de best mogelijke grip en controle op een gladde ondergrond beschikt. Het systeem maakt gebruik van de remmen door de wielen - die hun grip dreigen te verliezen - af te remmen en het aandrijfkoppel door te sturen naar de wielen die nog voldoende tractie hebben. Deze functie past ook de stand van de gasklep aan en kiest voor de juiste versnelling om de ACROSS in beweging te houden.


Vernieuwende veiligheidstechnologie

De ACROSS is uitgerust met de nieuwste intelligente veiligheidssystemen en biedt bij elke rit vertrouwen en gemoedsrust voor zowel de bestuurder als de passagiers. Enkele van de belangrijkste veiligheidsfuncties zijn rijhulpsystemen zoals het Pre-Collision System (PCS), de Lane Tracing Assist (LTA) en de Dynamic Radar Cruise Control (DRCC), die gebruik maken van een millimetergolfradar en een monoculaire camera.

Pre-Collision System (PCS)

PCS helpt botsingen met andere voertuigen, voetgangers en fietsers te voorkomen door de weg te scannen met een millimetergolfradar en een monoculaire camera. Indien nodig wordt remassistentie of de automatische remfunctie geactiveerd.

Lane Tracing Assist (LTA)

Wanneer de rijstrookassistent (LTA) merkt dat de bestuurder onbedoeld de rijstrook verlaat (bijvoorbeeld op de snelweg of op een rijbaan met wegmarkeringen) zal het systeem de actieve stuurfunctie gebruiken om het voertuig in het midden van de rijstrook te houden.

Verkeersbordherkenning (RSA)

RSA leest de verkeersborden langs de weg en projecteert de overeenkomstige pictogrammen of informatie vervolgens op het multifunctionele display.

Dynamische Radar Cruise Control (DRCC)

Deze actieve snelheidsregelaar werkt bij alle snelheden en houdt automatisch voldoende afstand met het voorliggende voertuig. Het systeem kan de wagen tevens stoppen wanneer een voertuig tot stilstand komt en kan opnieuw vertrekken wanneer de voorligger verder rijdt.

Blind Spot Monitor (BSM)

De dodehoek assistent waarschuwt de bestuurder wanneer een voertuig in de dode hoek nadert of wordt gedetecteerd.

Rear Crossing Traffic Alert (RCTA)

Dit rijhulpsysteem (RCTA) waarschuwt voor kruisend verkeer achter de wagen en helpt de bestuurder om een aanrijding te voorkomen bij het achterwaarts verlaten van een parkeerplaats. Wanneer het systeem een voertuig detecteert dat de dode hoek nadert, waarschuwt het de bestuurder door een zoemer te laten klinken in de richting van het naderende voertuig.

eCall

Als het voertuig betrokken is bij een verkeersongeval waarschuwt het eCall-systeem telefonisch de hulpdiensten met een bericht waarin de exacte locatie van het voertuig wordt doorgegeven.

Brake Hold

Wanneer het voertuig stopt, bijvoorbeeld aan een verkeerslicht, houdt de elektrische parkeerrem het voertuig op zijn positie door de remdruk te handhaven zodat het voertuig niet naar voor of naar achter kan rollen tot de bestuurder het gaspedaal indrukt.

Voornaamste specificaties

  • Stuurinrichting: links of rechts gestuurd
  • Motor: Benzine, 2.5 l plug-in hybrid
  • Aandrijving:E-Four
AFMETINGEN
  • Lengte: 4.635 mm
  • Breedte: 1.855 mm
  • Hoogte: 1.690 mm
  • Wielbasis: 2.690 mm
  • Spoorbreedte voor: 1.600 mm
  • Spoorbreedte achter: 1.630 mm
  • Minimum draaicirkel: 5,7 m
  • Minimum bodemspeling: 190 mm
VOLUMES
  • Aantal zitplaatsen: 5
  • Koffervolume (max): 1.604 liter
  • Met neergeklapte achterbank (VDA): 1.168 liter
  • Met rechtopstaande achterbank (VDA): 490 liter
  • Brandstoftank: 55 liter
  • Batterijcapaciteit*: 18,1 kWh
VERBRANDINGSMOTOR
  • Type: A25A-FXS
  • Aantal cilinders: 4
  • Aantal kleppen: 16
  • Cilinderinhoud: 2.487 cc
  • Boring x slag: 87,5 x 103,4 mm
  • Compressieverhouding: 14 op 1
  • Maximumvermogen: 136 kW
  • Maximum koppel: 227 Nm
  • Voeding: directe + indirecte inspuiting
ELEKTROMOTOR
  • Maximumvermogen vooraan: 134 kW
  • Maximum koppel vooraan: 270 Nm
  • Maximumvermogen achteraan: 40 kW
  • Maximum koppel achteraan: 121 Nm
AANDRIJVING
  • Type: E-CVT (automaat)
ONDERSTEL
  • Besturing: tandheugel
  • Remmen voor: geventileerde schijven
  • Remmen achter: geventileerde schijven
  • Ophanging vooraan: McPherson veerpoten
  • Ophanging achteraan: Dubbele draagarmen
  • Banden: 235/55 R19
GEWICHT
  • Netto gewicht: 1.940 kg
  • Rijklaar gewicht: 2.540 kg
PRESTATIES
  • Topsnelheid: 180 km/u
  • Elektrisch rijbereik: 75 km
EMISSIEGEGEVENS

  • Emissienorm: Euro 6d
  • CO2-emissie (NEDC): 26 g/km
  • CO2-emissie (WLTP): 22 g/km

*deze data zijn onder voorbehoud en kunnen nog worden gewijzigd.
De gegevens zijn constructeursdata en kunnen variëren al naargelang de markt.
Geïntegreerde AC-lader met maximum laadvermogen van 3,3 kW. Er wordt geen aansluiting voor DC-laden voorzien.

Gallerij

Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image