België op de wereldzeeën

Het is een belangrijke stap in de sportieve carrière van Jonas Gerckens. De Belgische schipper heeft net een contract getekend voor de bouw van een nieuwe Class40 (type Max40) die klaar zal zijn in de lente van 2021. Jonas heeft grootse plannen: in 2021 deelnemen aan de Transat Jacques Vabre en in 2022 aan de Route du Rhum, met een ambitieuze sportieve doelstelling.

“Het is de eerste keer in mijn carrière dat ik met een nieuwe boot van de huidige generatie zal zeilen en dat ik het productieproces van bij de start kan volgen. Ik ben blij, trots en dankbaar dat ik deze kans krijg. Dankzij de samenwerking tussen de architect, de scheepswerf, het ontwerpbureau en al wie betrokken was bij de technische keuzes kunnen we ervoor zorgen dat de nieuwe boot tot de top van zijn klasse behoort. Dat is een uiterst opwindend vooruitzicht. Op sportief vlak is het een grote sprong voorwaarts. Men heeft vertrouwen in mij en ik zal eindelijk kunnen tonen wat ik waard ben op het hoogste niveau. Dat legt extra druk op mijn schouders, maar zorgt er tegelijk voor dat ik mijn eigen grenzen kan verleggen. Met een boot als deze is het duidelijk dat we tot de top 5 van de wereld willen behoren, maar ook dat we bij elke wedstrijd kanshebber zijn voor een podiumplaats.”

De schipper heeft dit nieuwe Class40-model niet toevallig gekozen. Hij koos voor de Max40 van architect David Raison. De Max40 voldeed aan de eisen van Jonas: de boot heeft een sterke romp, type ‘scow’, een efficiënte ergonomie, een verbeterde veiligheid en is bovendien veelzijdig en dus geschikt voor alle omstandigheden. De boot zal worden gebouwd door de scheepswerf JPS Production. Jonas is goed bekend met die werf, omdat de 104 er in 2011 werd gebouwd.

Tot nu toe was het publiek gewend om Jonas te zien varen met de Volvo104, zijn vertrouwde Class40, die hij samen met het team had verbouwd om deel te nemen aan zijn eerste Route du Rhum in 2018 (14e plaats en een verbetering van het Belgisch record op de Route du Rhum*). Maar vandaag kan de Volvo104 niet langer meedingen naar de topposities op de wereldzeeën, omdat de nieuwe generatie boten (zoals de Max40) haar intrede heeft gedaan. Met de hulp van zijn trouwe partners heeft Jonas daarom gekozen voor een nieuwe boot om vanaf 2021 zijn tanden te zetten in het Class40-circuit.

Naast de Jacques Vabre en de Route du Rhum wil Jonas ook deelnemen aan tal van wedstrijden zoals de Normandy Channel Race, Les Sables-Les Açores-Les Sables, de Grand Prix Guyader en ook de prestigieuze Globe 40 in 2025 (een duorace rond de wereld in 8 etappes). Het Class40-circuit werd ook gekozen omdat Jonas op die manier zijn prestaties kan verbeteren met het oog op de Olympische Spelen van Parijs in 2024.

Tegelijkertijd zal Jonas blijven trainen met de Olympische L30 en deelnemen aan Europese en mondiale L30-wedstrijden. Het Europees kampioenschap offshore zeilen dubbel gemengd vindt plaats op 1 september 2020 en Jonas is vastbesloten om samen met Sophie Faguet zijn plaats als Europees vicekampioen (Venetië 2019) te verdedigen. “Het oceaanracen en de olympische wedstrijden zijn zeer complementair en door die mix kan ik mijn ervaring en algemeen niveau verbeteren. En dat is dan weer voordelig in beide circuits. Het doel is steeds om België te vertegenwoordigen op de wereldzeeën, om de bestaande Belgische records te verbreken en ook om steeds dichter bij de top 3 te komen.”

*Bekijk en herbekijk ‘Le rêve de Jonas’ – https://www.rtbf.be/auvio/detail_le-reve-de-jonas?id=2475110

Gallerij

Sterckx - De Smet article image