Getest: de Volvo V60/S60 T8 Polestar Engineered

Nu het Covid-19 virus stilaan uitdooft, zijn ook testritten weer toegelaten. Autosportwereld.be deed dat meteen in stijl, met twee schitterende wagens, tegelijkertijd ook twee echte outsiders. De eerste is de Volvo S60 T8 Polestar Engineered, de tweede die bewaren we nog enkele dagen op de redactie. We kunnen alvast verklappen dat het twee mooie weken waren…

Volvo, Polestar… wat is het nu? Wel even een kleine verduidelijking. Polestar is ondertussen een autonome constructeur, maar blijft ook de huistuner van Volvo zelf, maar dan wel onder de naam Polestar Engineered . Het bedrijf ontstond in 1996, onder de naam Flash Engineering, waarbij met Volvo werd geracet in het bekende STCC of het Swedish Touring Car Championship. In 2009 werd Polestar een officiële partner van Volvo, waarna de Zweden in 2015 de aandelen van Polestar Performance overnamen. Ondertussen namen ze zeven wagens onder handen, waaronder dus de Volvo S60 T8 Polestar Engineered. Polestar was overigens ook betrokken bij de S60 die we in de Australische V8 Supercars zagen racen.

Recent kropen wij dus achter het stuur van de Volvo S60 T8 Polestar Engineered, een 415 pk-sterke plug-in hybride, die zijn vermogen uit een 2-liter viercilinder en een elektromotor puurt. De paarden van de S60 T8 komen dus uit een motor met compressor én turbo, goed voor 318 pk gekoppeld aan een elektrische hulpmotor die nog eens 87 pk levert. De aandrijving van de Volvo gebeurt gestuurd over de voorwielen of de vier wielen. In vochtige omstandigheden of op een zeer gladde ondergrond – de haarspelden van Xhierfomont bijvoorbeeld – voel je dat het DNA van deze bolide dat van een voortrekker is.

Discretie troef

De basis van de Volvo S60 T8 Polestar Engineered is dus de Volvo S60. De ingenieurs van Polestar respecteren de discretie van het merk, met uitzondering van drie kleine details: de kleur van de remklauwen en de gordel, in een soort briljant geeloranje en het kleine logo van Polestar op de achterzijde van de wagen. Voor het overige kan deze auto perfect aanschuiven in het stadsverkeer zonder ook maar één seconde op te vallen. Binnenin vinden we de look van het R-design van Volvo, met waanzinnig goede stoelen. Ze geven enorm veel steun, ook tijdens het snellere werk - waardoor de passagier zich niet continu moet vastgrijpen -, en bij langere ritten vermommen ze zich in heuse comfort seats.

Sneltrein

De Volvo S60 T8 Polestar Engineered start zoals hij er uit ziet: discreet. Geen ronkende motor, geen knop voor een opgevoerd uitlaatgeluid. De rijmodi omvat ook een optie ‘pure’, zuiver elektrisch dus, waarmee je discreet kan vertrekken en goed 35 kilometer CO2-vrij kan cruisen. Maar daar doen wij het niet voor. Onze plaats van afspraak is de bijna 10 kilometer lange – en legendarische - weg langs de Lienne, die amper een rechte lijn kent. Het parcours komt (deels) in diverse rally’s voor en menig rijder, met faam, verslikte ze zich al. Snelle bochten, sluitende bochten en een paar valstrikken kruiden de route en ze zijn het uitgelezen speelterrein voor de Volvo S60 T8 Polestar.





Opgepast, vanwege de hybride technologie en de aanwezigheid van een pakket batterijen, komen we uit op een gewicht net onder de twee ton, maar daar merken we bijzonder weinig van. De wegligging van deze Volvo is ronduit schitterend, misschien zelfs iets te goed, waardoor je soms op het randje van het klinische komt, maar je kan hard gaan, neen wat zeggen we, oerend hard. De briljante Öhlins-dempers (die manueel in 22 standen verstelbaar zijn) zijn daar natuurlijk niet vreemd aan. Een kleine bemol, de remmen zijn goed, maar de overgang bij middelmatig remmen, tussen de magnetische remmen (van het energierecuperatiesysteem) en de Brembo-klauwen kan wat trillingen veroorzaken. Verder hoor je ons zeker niet klagen… De Volvo S60 T8 Polestar Engineered is een machine waarmee je naar de oorlog kan trekken, in gelijk welke omstandigheden. Wie niet houdt van opzichtige aankleedpartijen zoals we dat soms bij Duitse merken zien, is deze Volvo S60 T8 Polestar Engineered een waardig alternatief.





En nu iets extra

Philip Vandewalle, die op vrije momenten wel eens in een raceauto van zijn team Clubsport Racingteam kruipt, is in het gewone leven de man achter de automotivegroep Sterckx – De Smet. Sterckx – De Smet is niet enkel concessiehouder van Volvo, maar ook een Polestar competence Center en jarenlang Heico-verdeler. Daarom zijn ze aan de slag gegaan om de hyperefficiente Polestar Engineered Volvo net dat ietsje meer uitstraling te geven, subtiel maar toch uitgesproken. De S60 en de V60 kregen volgende uitrustingen mee: een spoiler vooraan, een diffuser achteraan, side skirts, spoorverbreders en last but not least een 4-pots klep-geregelde sportuitlaat en dat alles netje gehomologeerd uiteraard. De foto’s bij het artikel zijn die van de V60, met dank aan Sterckx – De Smet.





Uitgever: Autosportwereld.be
Autosport-correspondent HLN.Be & Het Laatste Nieuws - Speed Magazine

Gallerij

Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image