Suzuki Vitara 1.4 Mild Hybrid

SUV’s blijven bijzonder populair. Daarom is het tijd dat ook deze modellen mee evolueren en worden uitgerust met elektrische ondersteuning. In tegenstelling tot heel wat concurrenten in dit segment zal de Vitara dit niet doen ten koste van de klant.

Daarmee bedoelen we dat de hybridisatie van onze SUV-modellen niet zal leiden tot een dramatische prijsstijging. Door deze aanpak zal Suzuki nog competitievere modellen aanbieden dan tot nu toe het geval was. Voor bestuurders die op zoek zijn naar een ecologisch verantwoorde motorisatie is dat goed nieuws.

Laat ons wel wezen, de modificaties aan ons best verkopende SUV-model, zijn een rechtstreeks gevolg van de Europese emissienormen die vanaf 1 januari 2020 van kracht zijn. Eén van de maatregelen die we nemen, is het schrappen van de 1.0 Boosterjet. Deze driecilinder turbo benzinemotor verdwijnt net als in de Swift en S-Cross uit het gamma.

Ook de 1.4 BoosterJet 4-cilindermotor van 140 pk blijft niet ongemoeid want hij krijgt nu een mild hybride systeem van 48 V. Hiermee verbruikt de Vitara tot 1.2 l/100km minder dan zijn voorganger en legt ook tot 22 gram lagere CO2-emissie voor (WLTP).

Nieuwe 1.4 BOOSTERJET-motor (K14D)

De nieuwe, rechtstreeks ingespoten 1.4 BOOSTERJET-turbobenzinemotor geeft de Vitara meer koppel om mee te spelen. De turbo met intercooler stuwt samengedrukte lucht in de cilinders en stelt de motor in staat om zijn koppel te maximaliseren bij lage toerentallen vanaf 2.000 t/min.

De directe injectie verhoogt de brandstofefficiëntie verder door de controle van de dosering, de timing en de druk van de geïnjecteerde brandstof nauwkeurig te verbeteren. Andere factoren die de efficiëntie ten goede komen, zijn de elektrisch gestuurde variabele timing van de inlaatkleppen (VVT), de gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) en de hogere compressieverhouding.

Handgeschakelde zesversnellingsbak

De geoptimaliseerde transmissieverhoudingen bevorderen zowel de zuinigheid als de prestaties, terwijl een contragewicht het schakelgevoel verbetert. Bovendien dringt de stijvere transmissiebehuizing lawaai en trillingen terug. De 1.4 BOOSTERJET-motor (K14D) en het mild hybridesysteem met 48-voltbatterij zijn enkel beschikbaar voor handgeschakelde modellen.

Mild hybridesysteem SHVS met 48-voltbatterij

Het nieuwe mild hybridesysteem SHVS met 48-voltbatterij omvat een geïntegreerde starter-generator (ISG) van 48 volt, werkend als een elektromotor, een lithium-ionbatterij van 48 volt en een DC/DC-omvormer (48V-12V). Door een hogere spanning te leveren dan de klassieke 12-voltbatterij verhoogt ze zowel de hoeveelheid gerecupereerde energie tijdens vertragingen als de ondersteuning door de elektromotor om het brandstofverbruik te reduceren en de rijprestaties te optimaliseren. Terwijl het systeem in normale omstandigheden het brandstofverbruik drukt, levert het ook extra koppel als aanvulling op het koppel van de verbrandingsmotor wanneer de bestuurder krachtige acceleraties vraagt. Daartoe gebruikt het twee functies: Torque-Fill Control, dat de respons versterkt bij acceleraties door onmiddellijk koppel van de elektromotor toe te voegen aan het koppel van de verbrandingsmotor om vertragingen in de motorrespons te compenseren, en Torque Boost, een systeem dat acceleraties vloeiender laat verlopen door koppel van de elektromotor toe te voegen aan het koppel van de verbrandingsmotor tot de turbo wordt geactiveerd. Bovendien laat de elektromotor de verbrandingsmotor stationair draaien en sluit hij brandstofverbruik af tijdens vertragingen om de brandstofefficiëntie verder te verhogen. Wanneer de koppeling wordt losgelaten en de verbrandingsmotor vertraagt tot het vrijlooptoerental, laat de elektromotor de verbrandingsmotor in vrijloop draaien om brandstofverbruik uit te sluiten. Aangezien de vrijloop wordt aangehouden, kan het voertuig op verzoek opnieuw accelereren.

ALLGRIP

Het ALLGRIP-VIERWIELAANDRIJVING-systeem heeft vier inschakelbare rijmodi

die met een eenvoudige draai-drukknop op de middenconsole wordt bediend. Het multifunctionele kleurenscherm in het midden van het instrumentenbord informeert de bestuurder over de actieve rijmodus van het ALLGRIP-systeem.

Auto-modus

Geeft voorrang aan zuinigheid in doordeweekse rijomstandigheden en schakelt de vierwielaandrijving enkel in wanneer de wielen slippen.

Sport-modus

Verbetert de bochtprestaties door meer koppel naar de achterwielen te sturen. Voor een betere motorrespons optimaliseert de modus de gaspedaal- en koppeleigenschappen.

Snow-modus

Deze modus leent zich perfect voor besneeuwde, onverharde en andere gladde oppervlakken door de stabiliteit en de tractie bij acceleraties te bevorderen.

Lock-modus

Om het voertuig los te rijden uit sneeuw, modder of zand stuurt het systeem extra koppel naar de achterwielen. Het ESP®*-systeem en andere controletechnologieën worden geoptimaliseerd om de auto los te rijden. Vanaf 60 km/u schakelt de Lock-modus automatisch over naar de Snow-modus. *ESP® is een geregistreerd handelsmerk van Daimler AG.

Nu verkrijgbaar

De Vitara 48V heeft een waarborg van vijf jaar of 150.000 km met vijf jaar assistance en is verkrijgbaar in 5 metaalkleuren, 7 bi-tone combinaties en in rood en wit.

Gallerij

Sterckx - De Smet article image