Waarom Volvo’s veilig zijn voor iedereen, mannen én vrouwen

Bij Volvo Cars zitten diversiteit en inclusie ingebakken in de bedrijfscultuur. Die waarden worden gedeeld in het hele bedrijf en inspireren alles wat het doet. Het succes van Volvo Cars is gebouwd op de sterktes en inzichten uit verschillende achtergronden, perspectieven en ervaringen.

Die mentaliteit komt ook tot uiting in de benadering van veiligheid van het bedrijf en is een belangrijke reden waarom Volvo Cars leider is op het gebied van veiligheid. Wanneer de veiligheidsingenieurs van het bedrijf werken aan de ontwikkeling van de veiligste wagens ter wereld, streven ze naar veilige wagens voor iedereen, mannen én vrouwen, met speciale aandacht voor de groepen die het meeste risico lopen.

Dat is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Vrouwen lopen meer risico om gewond te raken in een auto-ongeluk. Dat komt door de inherente verschillen in anatomie en kracht, maar ook omdat mannen al van oudsher – zoals in zoveel andere domeinen – de norm zijn bij veiligheid bij ongevallen en de meeste crashtestdummy’s daardoor mannelijk zijn. Maar niet bij Volvo Cars.

Volvo Cars heeft meer dan een halve eeuw veiligheidsonderzoek verricht op basis van aanrijdingen uit de praktijk en kon vaststellen welke verwondingen verschillende ongevallen veroorzaken bij mannen, vrouwen en kinderen. Die waardevolle kennis werd gebruikt voor de ontwikkeling van verschillende veiligheidssystemen.

Het bedrijf deelt zijn kennis en inzichten ook met anderen, en werkt al heel lang samen met overheden, regelgevende instanties en andere onderzoekers, in het belang van een veiliger verkeer voor iedereen.

“We weten dat we om iedereen te beschermen rekening moeten houden met geslacht, leeftijd, grootte en lichaamsvormen”, zegt Prof. Lotta Jakobsson, een van de meest ervaren veiligheidsexperts van Volvo Cars. “Daarom doen we ons best om inzicht te krijgen in de onderliggende redenen en gebruiken we die kennis om veiligheid in onze wagens te ontwikkelen. Dat bewijzen de vele innovaties die in de loop der jaren hebben bijgedragen aan het veiliger houden van zowel mannen als vrouwen in een Volvo.”

In 1970 werd het Volvo Traffic Accident Research Team opgericht. Sindsdien heeft dit team gegevens van meer dan 40.000 auto's en 70.000 inzittenden verzameld en geanalyseerd. Dat heeft geleid tot de ontwikkeling van de innovatieve systemen die vandaag in onze Volvo’s terug te vinden zijn. Innovaties zoals het whiplash-beveiligingssysteem WHIPS, het SIPS-systeem dat beschermt tegen een zijdelingse impact, en de hierna beschreven Inflatable Curtain airbags:

  • Vrouwen lopen meer risico op een whiplash dan mannen, vooral door de verschillen in anatomie. Maar niet zo in een Volvo-zetel, dankzij ons Whiplash Protection System (WHIPS) dat een robuuste hoofdsteun combineert met een ingenieus zetelontwerp om zowel het hoofd als de rug te ondersteunen en de nek te beschermen. Nadat er eerst al een grotere daling in verwondingen bij vrouwen in Volvo’s met WHIPS was, is dankzij deze technologie het risico op een whiplash nu net zo laag voor vrouwen als voor mannen, en is het risico op langdurige letsels gehalveerd in vergelijking met de Volvo’s van vroeger.
  • Vrouwen lopen bij een auto-ongeval meer risico op verwondingen in de borststreek, omdat hun skelet minder sterk is. Voor optimale bescherming heeft Volvo Cars de structuur van zijn wagens continu verbeterd en zijdelingse airbags geïntroduceerd om de impact op de inzittenden tot een minimum te herleiden. Het Side Impact Protection System (SIPS) maakt gebruik van een intelligente structuur om de algemene veiligheid te verbeteren. Samen met de zijdelingse airbags vermindert SIPS het risico op ernstige letsels in de borststreek voor mannen en vrouwen met meer dan 50% in vergelijking met Volvo’s van vóór de introductie van SIPS.
  • Vrouwen stonden ook centraal bij de ontwikkeling van de Inflatable Curtains (IC). Omdat vrouwen doorgaans kleiner zijn dan mannen, hebben ze specifieke bescherming nodig. Het IC, dat de hele ruit bedekt, is een essentiële veiligheidsvoorziening die levensnoodzakelijke bescherming biedt voor het hoofd bij een zijdelingse aanrijding. Samen met SIPS en de zijdelingse airbag vermindert de Inflatable Curtain-airbag het risico op ernstige hoofdletsels met ongeveer 75% in vergelijking met Volvo’s van vóór SIPS. Het IC was de eerste airbag die zowel de passagiers vooraan als achteraan beter beschermde.
  • Om meer te weten te komen over zwangere vrouwen in aanrijdingen ontwikkelde Volvo Cars de eerste, middelgrote zwangere virtuele crashtestdummy ter wereld. Met dit computermodel kunnen we bestuderen hoe het lichaam van de inzittende precies beweegt en hoe de veiligheidsgordel en de airbag de zwangere vrouw en haar ongeboren kind helpen te beschermen.
Meer recent wezen onderzoeksgegevens van Volvo Cars op het relatieve belang van het beschermen van de wervelkolom of onderrug bij iedereen, ongeacht hun geslacht of grootte. Dankzij verdere analyse en onderzoek ging Volvo zich richten op de complexiteit van ongevallen waarbij wagens van de weg af raken, en de daarmee samenhangende letsels. Dat resulteerde in de introductie van stoelkussens die energie absorberen bij een ongeval. Die werden voor het eerst gebruikt voor de XC90, zitten nu standaard in alle SPA-gebaseerde wagens en overtreffen ruimschoots de wettelijke vereisten voor autobouwers.

Meer informatie over Volvo Cars’ benadering van veiligheid en het delen van inzichten over veiligere auto's voor iedereen: https://www.volvocars.com/nl-be/waarom-volvo/innovaties/future-of-driving/veiligheid/voor-iedereen

Gallerij

Sterckx - De Smet article image