Nieuw in 2020! Suzuki schakelt volledig over op Mild Hybrid

“Natuurlijk denk ik aan het milieu, maar om meteen een elektrische auto te kopen …” Nu er almaar minder dieselwagens worden verkocht, rijst bij veel mensen de vraag of ze met een benzinewagen – hoewel die veel minder fijn stof uitstoot – eigenlijk wel zoveel beter af zijn.

Maar resoluut kiezen voor elektrisch rijden blijkt nog al te vaak een onhaalbare kaart, want lang niet iedereen heeft zomaar een laadpaal in de buurt. Bovendien is de actieradius van elektrische auto’s vandaag nog eerder beperkt. Gelukkig ligt de gulden middenweg wagenwijd open! Vanaf 2020 rust Suzuki zijn auto’s namelijk uit met Mild Hybrid-technologie.

Wat is Mild Hybrid?

Met Mild Hybrid rijd je niet volledig hybride, maar verbruik je toch veel minder brandstof dan met een gewone verbrandingsmotor. De technologie lijkt sterk op full hybrid, maar zit toch iets anders in elkaar. Met een full hybrid-motor wisselt je auto tijdens het rijden namelijk continu af tussen een verbrandingsmotor en een elektrisch exemplaar. De verbrandingsmotor stuwt een generator aan, die vervolgens de accu oplaadt waaruit de elektrische motor zijn energie haalt.

Van zo’n wisselwerking is er geen sprake met Mild Hybrid. Een verbrandingsmotor drijft je wagen voortdurend aan, maar hoeft dankzij een bijkomende elektrische motor minder hard te werken dan de klassieke verbrandingsmotor. Kortom, je auto stoot minder CO2 uit, omdat hij de hele rit lang een elektrisch duwtje in de rug krijgt. Onder meer hierom maken we bij Suzuki onze wagens altijd zo licht mogelijk. Hoe lager het gewicht van je wagen, hoe minder schadelijke stoffen hij uitstoot én hoe minder hij verbruikt.

Het groene gezelschap van Suzuki

De Suzuki Swift en Ignis zijn al langer verkrijgbaar met een Mild Hybrid-motor, maar krijgen in 2020 groen gezelschap van de Vitara, S-Cross en Swift Sport. Die laatste drie zijn, in tegenstelling tot de Swift en Ignis (die elk zijn uitgerust met een batterij van 12 volt), verkrijgbaar met een batterij van 48 volt.



Gallerij

Sterckx - De Smet article image